woensdag 2 april 2014

jacquard


O wow, ik heb gisteren iets fantastisch ontdekt! Iets dat ik eigenlijk al lang had kunnen weten, want dat staat uitvoerig beschreven in mijn oude haakboekjes, maar nooit de moeite voor heb genomen om die gecodeerde uitleg in het frans te ontcijferen.


Dus gisteren kwam ik dit tegen op het internet: Tapestry Crochet - Harlequin Pattern Tutorial
en pas door die foto's te zien, had ik door hoe simpel jacquard-crochet is.


De truuk is om te haken met één kleur en de tweede kleur 'mee te nemen' ondertussen tot je die tweede kleur nodig hebt. En terwijl je steken haakt met die tweede kleur, neem je de eerste kleur mee. Die zit verborgen tussen je gehaake steken. Je ziet die draad wel hier en daar ertussen zitten, maar dat geeft zo niet, vind ik.

Soit, je moet de foto's maar eens bekijken op de link hierboven. Ik heb ook een oud boek met allemaal jacquard breimotieven: bloemen, hertjes, strepen, vichy-ruitjes, pied de poule motieven, hartjes, bolletjes ... vanalles om mij compleet te smijten op dit nieuw ontdekte terrein! woehoe! En ik heb al veel zin om zelf jacquard-motieven te gaan ontwerpen.


Ik zie dat ik al een klein foutje heb gemaakt in het blaadje, maar wat geeft dat, eerlijk waar, wat een ontdekking dat jacquard haken! :)


11 opmerkingen:

  1. Super leuk he! Ik ben ook helemaal in de ban van! Kijk maar eens op
    www.draadenpraatblogspot.nl Ik heb net een kussen en een tas gemaakt die je vast leuk vindt!
    Je bloem ziet er al heel gaaf uit! Groetjes Lisanne
    draad en praat...

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ziet er mooi uit zeg! Het lijkt me, als ik het goed zie, dat het net zo werkt als met breien. Dan neem je ook de draad mee!
    Ben benieuwd wat je gaat ontwerpen!

    Groet, Corine

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wauw, dat gaat vast mooi worden met die bloem er zo ingehaakt! Ik kom op allerlei blogs al deze techniek tegen maar ben er zelf nog niet aan begonnen. Leuk dat jij er zo enthousiast van bent geworden, de mogelijkheden zijn echt reuze zo te zien! Succes ermee en de groetjes

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat mooi! Zou je dit ook kunnen toepassen voor kledij? Bv een jurk met een patroon erin of een variatie van je appeltrui... Een appel erin gehaakt?

    BeantwoordenVerwijderen
  5. ja, zolang er niet teveel kleuren tegelijk gebruikt worden gaat dat.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Kan ik ook ergens een uitleg vinden hoe dit haken werkt. Ik vind het zo mooi en zou het graag willen leren.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. de link met uitleg en foto's staat in de tekst in het blauw.

    BeantwoordenVerwijderen

  8. Weet je dat er er ook elk kruissteek patroon vor kunt gebruiken?

    BeantwoordenVerwijderen