vrijdag 16 december 2011

pantoffels



Maak zelf je kerstcadeau's in tijden van crisis. 
Op een avond is zo'n paar af.
Dit is gehaakt met 5 bollen (3 dikte) tegelijk, haakpen 5,5, en dit zijn pantoffels voor maat 39.
Je moet deze maken met hele dikke sterke wol, zelfs koord zou goed zijn, of doe zoals ik: neem verschillende draden samen, ook katoen is hier ideaal voor. Maar vooral dik!

Voor grotere maten moet je in het begin een 5de ronde erbij doen en om de 7 steken vermeerderen; of nog dikkere wol gebruiken; en moet je waarschijnlijk ook 2 à 3 extra rondes met allemaal vasten haken... het is allemaal niet zo moeilijk :)
Gewoon kijken wat je doet en af en toe passen.


De uitleg:

Begin met 3 lussen.
Toedoen met halve vaste. (zie vorige pagina met filmpjes: basissteken nr. 5)
Haak 6 vasten in het middengat.

Sluit niet met een halve vaste, maar haak gewoon vasten verder.
1ste ronde: haak in iedere steek, 2 vasten.
2de ronde: vaste, vaste, dubbele vaste, vaste, vaste, dubbele vaste enz.
3de ronde: vaste, vaste, dubbele vaste, vaste, vaste, dubbele vaste enz. 
4de ronde: vaste, vaste, vaste, vaste, dubbele vaste, vaste, vaste, vaste, vaste, dubbele vaste enz. 

(Ik heb hier 26 steken op een ronde zitten nu.
Het kan dat het bij jullie iets meer of iets minder is, dat geeft niet, elke voet is anders, dus pas het eens op uw voet en pas aan...)




Daarna: 15 rondes met alleen maar vasten.

Wat je tot nu toe gehaakt hebt is het stuk van aan de tenen tot net voor de enkel/hiel. 


Draai uw werkje in de andere richting nu, want nu begin je aan het achterste deel (hieldeel) van de pantoffel.

Dus:
Haak een lus
Draai om
Haak 19 vasten (Er blijven bij mij 7 steken over op de vorige ronde)
eindig met een lus
Draai terug om
Haak terug 19 vasten
Enz. 
Nog 5 van die rijen




Om die achterkant (de achterkant van de hiel) vast te maken aan elkaar, kan je lui zijn en doen zoals ik:

Plooi de hiel binnenstebuiten, leg de 2 puntjes tegen elkaar en haak toe van puntjes naar plooi toe.
Dan kan je heel efficiënt terug naar boven haken met halve vasten (want dan hoef je niets af te knippen en achteraf minder draden innaaien).

Nu ben je terug aan de bovenkant van de hiel gekomen.
Nog steeds niet afknippen!
Want nu haak je nog 2 toertjes langs de opening (waar je voet door moet). Haak vooral LOS en steek je voet er eens door na een 1ste toertje, zodat het al eens rekt.



Eindig met een halve vaste.


Maak nu een tweede pantoffel, juist dezelfde, hier is geen sprake van rechts of links.


Ziezo en nu kan je daar een strik om doen en weggeven of voor jezelf houden zoals ik :)





Animal slippers crochet pattern in all sizes:




Beestjespantoffels patroon in alle maten:





























22 opmerkingen:

  1. ze zien er leuk en ook zeer comfortabel uit :-)
    groetjes Talitha

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ja die zijn leuk, ben ze ook aan het maken, een beetje het principe van een kerstsokje, die ik ook pas geleden heb gemaakt(zie mijn blog)
    Een beetje passen en dan kom je er wel uit... De 2e sok moet ik nog maken....na de kerst wordt dat pas, denk ik.... groetjes Joke

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Zo mooi gedaan! Mooiere heb ik nog nooit gezien

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik heb al ze al in verschillende kleuren gemaakt voor verschillende mensen. Bedankt voor het leuke eenvoudige patroon!

    Els

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hoppa en die staan ook op mijn todo list ... ik hoop dat ik 250 jaar wordt want heb veels te veel wat ik wil maken!!! Dank dank deze pronken ergens in 2015 wel aan mijn voeten :D

    BeantwoordenVerwijderen
  6. This is the ultimative house-shoe! I've tried several designs, but this works best! Thank You very much!

    Please, let me translate your design into Hungarian, and please allow to publish the Hungarian version in my blog! Of course, I will link it to Your page!

    Let me introduce my blog:
    http://ancsanaplo.blogspot.hu/

    Thanks in advance!
    Ancsa from Hungary

    BeantwoordenVerwijderen
  7. ze zijn leuk! Ik zou er zelf proberen antislip onder te doen. Weet alleen nog niet hoe dat eruit moet zien en waar ik dat kan kopen. We hebben thuis te veel negatieve ervaring met gladde sloffen vs. de trap. Het is noodzakelijk dus.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Hoeveel sokken krijg je uit die 5 bollen?

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Nu beezig met 6 bollen, volgens label maat 2, 5 3.
    Maar niet aan genoeg breedte voor een voeta, idee dat ik niet genoeg meerder.
    Watt do ik verkeerd

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Heb je 26 steken op één toer zitten? Haak je met een dikke haakpen? 5.5 minstens? En vijf draden van elk 3 dikte? Ik kan nu niet zien wat je aan het doen bent, maar dit is vrij eenvoudig normaalgezien.
    Check eens of deze drie vragen hierboven kloppen, want maat 2, 5 3 ik weet niet wat dat betekent.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. do you have these patters in English please. Regards. richardson.cecile@gmail.com

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. yes, I've written down a pattern in english in all sizes (the link to the animal slippers is underneath the text, that is the same pattern. Make it without the nose, in one colour, without the ears and eyes)

      Verwijderen
  12. Perfect patroon en makkelijk aan te passen naar andere maten. Ik heb al een aantal paar gemaakt. Dank je wel voor het patroon

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Hallo,
    Ik heb de voet en onderop de hak, de rest mis ik.... klopt dit?
    Ik vindt ze tot nu toe echt super leuk en goed te volgen!
    Zou hem graag af maken..

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Geweldige sloffen, heb er 'in de rapte' een paar voor mij gehaakt van 'marl wool' van de zeeman. Ik heb wel alles aan elkaar gehaakt (17st voor hak, dan 7 steken (dus 12, keren, 7) en telkens bij het keren 1 van de hak mee opgenomen zodat je een hoek krijgt naar boven (ik wilde het driehoekige effect gelijk als bij gebreide sokken) en dan doorgehaakt tot ik een soort laarsje kreeg. Manlief wilt er nu ook dus maar een ander kleurtje bijgehaald :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Super leuk, maar ik ben 79 jaar, en ben bang om uit te glijden.
    Dus dan maar voor kinderen en kleinkinderen maken

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Hi! Can you please translate the pattern to english?

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Deze reactie is verwijderd door de auteur.

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Superleuk modelletje, bedankt voor de uitleg. Ik heb het uitgeprobeerd maar zie dat ik ter hoogte aan het terugdraaien (hielhoogte) de steek er anders uitziet dan aan de voet, wat doe ik fout?

    BeantwoordenVerwijderen