vrijdag 19 november 2010

boodschappentas

Boodschappentas (40cm breed en 25cm hoog)



Het enige wat écht belangrijk is hiervoor is dat je hele dikke wol gebruikt. Ik heb het geluk :) om vlakbij 'de wibra' te wonen en daar hebben ze spotgoedkope mooie wol, waaronder deze hele dikke en zachte wol. Dit is in één stuk, maar je hebt zo'n 5 bollen nodig voor de hele tas.
(Als je geen dikke wol vindt, dan gebruik je gewoon drie à vier bollen tegelijkertijd, dat gaat ook)

Oké, de uitleg:

Je begint onderaan met 20 lussen.
Keer terug en haak de lussen (allemaal vaste steken).
Nu moet je 2 dingen doen
één: vermeerderen
twee: rond haken

rond haken (=twee) wil zeggen dat je niet terugkeert, maar gewoonweg rond uw startpunt blijft haken en nu de onderkant (of andere kant) van uw 20 eerste lussen haakt. Zo bekom je een mooie onderkant, symmetrisch en proper gehaakt...

Wat betreft het vermeerderen (=één), dan haak je 2 vaste in dezelfde steek. En dat doe je naar believen en op het zicht (want dat hangt allemaal af van hoe vast je haakt en hoe dik de wol is). MAAR! je mag dat enkel doen aan de uiteinden.
Ik heb telkens 2 à 3 steken vermeerderd aan elk uiteinde (links en rechts).
Haak zo'n zes rondes ongeveer.
Dit is de onderkant van uw tas.




Nu komt een belangrijk detail:
Om nu naar boven toe te haken moet je de volgende ronde op een speciale manier haken. éen ronde maar, want de rest van de tas is weer gewoon vaste haken zoals je tot nu toe gedaan hebt. Die speciale steek heeft te maken met WAAR je je haakpen insteekt. En dat doe je aan de achterkant van uw steek (zie schets). Zo haak je één ronde, dan bekom je een mooi randje, en blijft de tas goed staan. En vanaf nu haak je dus naar boven toe.



Ik heb 21 rondes gehaakt en heb om de 2 rondes enkel aan de uiteinden (links evenveel als rechts) telkens 2 à 3 steken verminderd.

En nu twee keer een handvat maken:
Ik tel hier 15 lussen en in de elfde steek terug verder haken (maar dat kan iets meer of minder ook natuurlijk. Kijk naar wat je aan het doen bent en dan wordt alles duidelijk). Hetzelfde dus voor het tweede handvat aan de andere kant en dan hoef je enkel nog 2 à 3 keer een ronde haken en klaar is de de tas.

Nu alle draden nog innaaien. Ah! misschien nog een TIP: Als mijn bol wol bijna op is, dan knoop ik de volgende bol aan dat uiteinde en haak verder, zorg er alleen voor dat het knoopje aan de binnenkant van de tas zit.



Wees niet bang! Laat je niet afschrikken door heel deze uitleg, want dit maak je op één avond... zonder enige frustratie, lekker in de zetel...
SUCCES!!




10 opmerkingen:

  1. Hoi

    Deze is Leuk zeg!!
    Ik kom hier terecht via lindevrouwweb n.a.v. van je brei tas (die ook zo leuk is!) ....
    Meteen even bij je rond neuzen....
    Leuke ideetjes allemaal zeg ♥....
    Ik ga je even toevoegen aan mijn lijsjte :D

    Groetjes van Ivonne
    **dit patroon neem ik even mee.... Dank je wel voor het delen van al dit moois.....**

    BeantwoordenVerwijderen
  2. mooie tas, wil ik ook wel eens proberen.
    één vraagje: welk nummer van haaknaald heb je hiervoor gebruikt en welke dikte van wol?? Misschien heb je ook nog wel de naam van de wol in de wibra???
    Alvast bedankt van een 'nitwit' op haakgebied...

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik weet nog dat ik haakpen nr 6 gebruikt heb, maar de naam van de wol dat weet ik niet meer (het zou 'saskia' kunnen zijn... ze hebben daar maar twee of drie merken). En ik weet ook niet of ze deze wol terug verkopen. Maar ik zou toch eens gaan kijken, moest ik jou zijn, en als ze geen superdikke wol meer hebben, dan kan je ook hun dunnere wol kopen en met drie bollen tegelijk haken, op die manier, heb je toch ook dat mooi effect van dikke steken.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Heb paar vraagje. het vermeerderen wordt dat alleen gedaan om 'de wanden' van de tas te maken of moet het ook bij de bodem. Misschien een gekke vraag maar ik ben nog een nieuwtje in het haakwereldje :-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het vermeerderen is alleen voor de bodem. Als je niet vermeerdert daar, komt de bodem erg bol te staan... en je wilt juist een platte bodem zodat de tas blijft staan als je m neerzet ;)
      Als de bodem de grootte heeft die je fijn vind, is het simpelweg dezelfde steek herhalen (niet vermeerderen) om de wanden van de tas te maken.
      Dit is niet zo'n heel moeilijk haakprojectje, dus ideaal om als beginner voor te kiezen! :) succes!

      Verwijderen
  5. Mooi! Ik heb het zelf geprobeerd en is goed gelukt! Hoe maak je de voering voor binnenin?

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Erg leuk snap alleen de hand vaten niet zo goed ga het toch proberen goede uitleg ook :)

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ik ben ook aangestoken door de haakgekte die er tegenwoordig heerst. Straks ga ik dikke wol kopen en begin aan die zak. Ik ben er helemaal verliefd op....Bedankt alvast voor je duidelijke tips. Wordt vervolgd...
    Maar een vraagje: iemand zei me dat je best een dikte haaknaald iets lager neemt dan op de wol aanbevolen staat... waarom weet ik eigenlijk al niet meer. Klopt dit?

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Het lijkt mij een mooie tas om te maken gr.Ans

    BeantwoordenVerwijderen